Tuesday, January 18, 2011

Pilih Shampoo yang sesuai....

Hallo!!nak kasi skit info lah pasal haircare ni...skang ni terlampau banyak product jual kt mane2 kedai or hypermarket kat area rumah kan?n macam2 brand jugak lah kte dengar kt dlm tv tu..iklan itu lah ini lah...gne jari pon boleh^^huhu...biaselah sebagai manusia kite memang senang terpengaruh n media paling hampir ngn kite adelah tv...melalui iklan2 yang ditayangkn tu boleh wat kite nak trus g kedai n beli n cuba...betul x?sbb aku sndri pon camtu gak^^ahahaha...^_____^


Untuk pemilihan shampoo yang sesuai kite kene tengok gak rambut kte ni jenis cemane...ade yg je berkelemumur,kering n kusam, natural, berminyak n more lah...so after check korg try search lak brand ape yg ok n x...n tanye pendapat org...sbb kte jangan tgk pd rambut je tau...kene tengok kulit kepala sekali...aku dah cube macam2 shampoo n conditioner...paling lame skali aku pakai loreal yg color pink tu utk kasi rmabut berkilau n shine...bau die pon sedap gak...pastu aku tukar pakai sunsilk color pink gak sbb adik aku pakai shampoo ni...melekat pakai sbb ske bau die...sangat2 wangi..^^but aritu g saloon nak cuci rambut..mamat cina tu cakap rambut aku da start nmpk kering..aku perasan gak yang rambut aku da start kering kat ujung2...mayb sbb da panjang n aku x g trim rambut or vitamin x smpai kat ujung rmbut plus aku kerja pkai tudung n kadang2 tu kerja smpai tengah mlm...rmbut pon cm kulit muka gak perlu bernafas...sbb kalo kulit rambut kte x elok so ia akn hasilkan rmbut yg kusam,kering n berkelemumur....maybe lah shampoo yang aku gune tu pon x sesuai kot...eh!!aritu ade bace artikel..jangan pakai shampoo or conditioner yang ade kandungan aminoa or alcohol tau!!sbb ia akan membuatkn rambut korg jd kering and rosak...betul x tipu^___^


Aritu aku tgk tv show korea, Star King kat astro One HD channel 393...ni mmg rancangan favourite aku...pengacara Kang Ho Dong...ade la sorang stylist datang n cerita pasal hal2 rambut ni lah...so aku pon nak story lah ape yang aku dapat n praktikkan gak kt rambut ni..after dah pilih shampoo yang sesuai tu korang jangan simply basuh rambut ske ati tau..sbb ade care basuhan die cube korg g saloon tgk diorg cuci n basuh rambut korg cane..praktikkan bende yang same cm korg tgk..sbb care tu yang paling the best la utk basuh rambut...n jangan sekali kali basuh rmbut smbil tunduk ke depan...sbb ape??if korg berbuat demikian kulit korg akan lendur n follow the gravity...cube korg kulit kepala rambut korg...cm pakai rambut palsu x?if iyer...maknenye mmg kulit kepala korg dah kendur n dah macam kulit muka org tua kerepot...ahahaha^^sound funny but ni serius if kulit kepala dah tua die xkan dapat serap vitamin and all the goodness kt shampoo kan?sbb tu lah kalo nk cuci rambut kene muka facing syiling rumah..then basuh n shampoo...^^
ni video cane nk shampoo rambut ngn care yang betul^^

Disebabkan aku penah wat relaxing hair n rebonding jugak so rambut ni dah ade chemical rite?so aku x leh simply gune shampoo biase..sbb x same ngn rambut org lain...so aku pakai shampoo yg direcommended oleh mamat cina yg cute kt saloon...name brand ni MP Italy...brand ni ade kuarkn byk product for hair jugak...but i'm using for the treament sbb malas nk g saloon every week utk wat sume ni...kalo org kaya xpe la kan..so aku beli product ni n wat sendri kat umh....

kredit too encik google for the image....^^

Kat atas ni lah shampoo yang aku gune...aku pakai shampoo,hair mask ngn ionic leave in cam serum jugak lah...packaging die nice n color pon cantik..tp bau die kureng sket sbb ade bau saloon sket...huhu^^tp xpe as long as rmbut healthy kan?harga utk 3 barang ni aku beli almos rm50 ringgit kot...ionic tu dpt free sbb aku wat treatment kt sane...aku skang ni pon tiap2 mggu akan wat hair mask sendiri kt umh..x susah pon cm pakai mask kt muka gak...just beza die after apply kt rambut kene leave it about 10 minute ngn balut with wet towel..lg bagus if towel tu panas..sbb pe?if panas die akan meresapkan all the nutrient kt rmbut before korg basuh...cam liang roma kt muka tu kene kasi die open dulu before apply mask kan...haaaa...lebih kurang cmtu gak ar kt rambut...same jerk^^pastu ramai mistaken pasal conditioner...dengar ni baik2...conditioner digunekan pada rambut sahaja jgn kasi kene kulit kepala sbb nnti kulit kepala korg senang ade kelemumur...ingat tau!!

rasenye da panjang lebar kot aku bebel....korang leh try lah tips ni..but kene kuar sket budget lah...nak cantik x salahkn kan kuar sedikit duit dr poket..hehe^^so selamat mencuba la ek...^^



No comments:








ShoutMix chat widget